De dagplanning met extra uitleg:
- Neem het Taalboek B, p.60.
- We lezen vandaag woorden als trouwring
- Het zijn 2 woorden aan elkaar: trouw - ring
- Neem het Taalboek B, p.61.
- Lees deze tekst. Je zal zeker woorden als 'trouw-ring' in de tekst vinden.
- Denk bij het lezen van deze woorden aan het boogjeslezen!
- Misschien kan je de tekst eens lezen met verschillende stemmetjes? Altijd grappig!
- Of misschien kan je de tekst eens voorlezen aan mama, papa, broer, zus?
---------------------------------------------------------------------------------
Vandaag beginnen we een nieuw TAAL-thema.
Net zoals in klas beginnen we dan met een voorleesmoment.
Maar eerst bekijken we eens de kaft van het boek.
Wie is de schrijver? Wie is de auteur? De schrijver is ........ (Agnès de Lestrade)
Wie is de tekenaar? Wie is de illustrator? De illustrator is ........... (Valeria Docampo)
Wie is de uitgever? De uitgeverij is ............(De Eenhoorn)Aan de achterkant van de kaft vinden we altijd ..... (de korte inhoud).
In het land van de grote woordfabriek kosten woorden handenvol geld. Mensen zijn er dan ook erg zuinig op. Florian wil Siebelle laten weten wat hij voor haar voelt, en heeft zorgvuldig de juiste woorden gezocht... Een ontroerend prentenboek over het zinnige gebruik van woorden.
We weten al heel wat informatie over het boek. We kunnen ons al een idee vormen waarover het boek zal gaan. Een meester leest voor jullie het prentenboek voor.
Klik op het filmpje hieronder én GENIET maar even van het verhaal.
---------------------------------------------------------------------------------
Klik op het schoolbord om het tafeldictee in te vullen. Vergeet op het einde niet op de knop 'verzenden' te klikken. Dan pas krijgt de juf jouw resultaten te zien.
---------------------------------------------------------------------
Neem maar even een PAUZE (een toiletbezoekje, handen wassen, een fruit of koekje smullen, iets drinken, een bewegingsmomentje organiseren, ...). Daarna kan je terug aan de slag.
-----------------------------------------------------------------------
- Bekijk aandachtig het volgende filmpje
- Maar eigenlijk kennen jullie al de maaltafel van 7 zeer goed. Kijk maar:
- Ik mag de getallen omdraaien:
- 1 x 7 ---> 7 x 1 = 7
- 2 x 7 ---> 7 x 2 = 14
- 3 x 7 ---> 7 x 3 = 21
- 4 x 7 ---> 7 x 4 = 28
- 5 x 7 ---> 7 x 5 = 35
- 6 x 7 ---> 7 x 6 = 42
- 7 x 7 = 49
- 8 x 7 ---> 7 x 8 = 56
- 9 x 7 ---> 7 x 9 = 63
- 10 x 7 ---> 7 x 10 = 70
- We moeten dus enkel 7 X 7 goed inoefenen. Dat lukt jullie wel toch?
- Laat mama/papa jullie tafelkaartjes printen.
- Knip de kaartjes uit.
- Schrijf op de achterkant de uitkomst.
- Oefen de tafelkaartjes in de juiste volgorde.
- Stop de kaartjes in jullie oefendoos.
- Oefen de tafel van 7 ELKE DAG!
------------------------------------------------------------------------
- Neem het werkschrift Spelling (dat met de varkentjes) op p.47
- Lees de woorden in het groene kader. Dit zijn de woorden van het nieuwe woordpakket.
- Beluister daarna het filmpje van de juf aandachtig.
- Kijk terug naar de woorden in het groene kader en voer volgende opdrachten uit:
- Neem een geel kleurpotlood en kleur alle woorden die eindigen op g in het geel.
- Opgepast er zijn 3 woorden die op het einde klinken als g maar je schrijft ze met ch. Kleur deze woorden in het oranje. Het zijn de woorden pech - lach - zich !
- Er blijven nu nog woorden over met cht. Deze kleur je NIET.
- Weet je nog wanneer we cht of gt schrijven? We leerden hiervoor een regelweg:
- Maak daarna oefening 1 op p.47 in potlood!
- Zoek in elke woordenslang de woorden uit het woordpakket terug.
- Schrijf elk gevonden woord op de schrijflijn.
------------------------------------------------------------------------------
MAG-taakjes:
- Kleurplaat passend bij het prentenboek - Het land van de grote woordfabriek (wel zelf printen)
- Doe de beweging maar lekker na in de volgend filmpjes: